ثبت شرکت در امارات و اقامت دبی

راهنمای ثبت شرکت در امارات و اقامت دبی

فهرست مطالب

یکی از بزرگترین مقاصد مهاجرتی در جهان دبی است که با جایگاه ویژه اقتصادی و سیاسی خود طرفداران بسیاری دارد. به طور تقریبی، اکثر شرکت‌ها و برندهای معتبر جهان در دبی شعبه فعال داشته و به فعالیت مشغول هستند. این مسئله موجب شده است تا دبی مقصدی ایده‌آل برای  فعالیت‌های تجاری به حساب بیاید. یکی از بهترین روش‌ها در خصوص انجام فعالیت‌های تجاری در امارات، ثبت شرکت به شمار می‌رود. علاوه بر این، با ثبت شرکت در دبی، امکان اخذ اقامت این کشور نیز امکان‌پذیر می‌شود. چنانچه شما نیز علاقه‌مند به اخذ اقامت دبی و  دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در امارات هستید و در این خصوص سوالات بسیاری در سر دارید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی فرمایید.

مجوزهای مورد نیاز برای ثبت شرکت در امارات

قاعدتا ثبت هر شرکتی در امارات متحده نیازمند یک سری مجوز است. هر مجوز مورد نیاز، مطابق نوع شرکت مد نظر برای تاسیس، تعیین می‌گردد. بدین ترتیب، ضروری است که هدف مشخصی داشته باشید و بدانید در چه زمینه‌هایی قصد راه‌اندازی شرکت دارید‌. پس از آن، با دریافت مشاوره اصولی و درست، در خصوص گرفتن مجوزهای لازم دست به کار شوید. انواع مجوزهایی که برای ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در دبی نیاز دارید، شامل موارد زیر می‌شود:

مجوز حرفه‌ای (Professional License)

در صورت دارا بودن توانایی ذهنی برتر، تحصیلات عالی یا تخصص خاص، امکان استفاده از مجوز حرفه‌ای برای تاسیس شرکت واقعی وجود دارد. در حوزه‌هایی مانند حسابداری، مشاوره و وکالت، ثبت شرکت در دبی با مجوز حرفه‌ای به عنوان یک گزینه معتبر به شمار می‌آیند. در صورت موفقیت در روند اخذ این مجوز، امکان ثبت شرکت مجازی در امارات نیز برای شما به دست می‌آید. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت شرکت خود را بدون محدودیت مکانی آغاز کرده و ادامه دهید.

شرایط سنی ثبت شرکت به واسطه داشتن مجوز حرفه‌ای از 18 تا 60 سال را می‌شود. همچنین، نوع ویزا و اقامت Investor Visa بوده و از نوع 2 ساله قابل تمدید است. بعلاوه، نوع مالکیت شرکت 100% و امکان ثبت شرکت مجازی وجود دارد.

مجوز تجاری (Commercial License)

خرید و فروش کالا یکی از راه‌های متداول برای فعالیت‌های تجاری در امارات متحده عربی به حساب می‌آید. مجوز تجاری این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صادرات و واردات کالا، خرید و فروش ملک و فعالیت‌های مشابه پرداخته و کسب درآمد کنید. کالاهایی همچون طلا و نقره، لباس، تجهیزات خودرو، مواد شیمیایی و … ، از محصولاتی هستند که در این روند بازرگانی بسیار محبوب هستند.

این نوع مجوز تجاری این امکان را برای شما فراهم می‌کند که شما 100% مالکیت شرکت خود را داشته باشید و نیازی به داشتن کفیل ندارید. این امر به شما اجازه می‌دهد که کنترل کامل بیشتری بر روی شرکت خود داشته باشید و به آسانی فعالیت‌های تجاری خود را در امارات متحده عربی انجام دهید. شرایط سنی ثبت شرکت تجاری از 18 تا 60 سال را شامل می‌شود و نوع ویزا و اقامت ویزای پارتنر (Partner visa) است.

مجوز صنعتی (Industrial License)

در حال حاضر، ایجاد یک شرکت صنعتی در دبی به یک مجوز صنعتی نیاز دارد. شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه تولید، تهیه، پردازش و بسته‌بندی کالاهای مجاز مانند نفت و گاز، مواد صنعتی، محصولات چوبی، داروسازی و مواد غذایی را دارند، نیازمند این مجوز هستند. برای انجام این فعالیت، شما باید یک دفتر کار و آدرس فیزیکی داشته باشید. همچنین، مالکیت شرکت در این حوزه به نسبت 51 به 49 است. این مجوز به شما اجازه نمی‌دهد تا یک شرکت مجازی را در دبی ثبت کنید. بنابراین باید در نظر داشته باشید که برای فعالیت در دبی، یک دفتر کار حقیقی لازم است.

مجوز کشاورزی (Agricultural License)

 چنانچه در زمینه محصولات کشاورزی، سموم شیمیایی و کودها، مبارزه با آفات گیاهان و … فعالیت دارید، امکان ثبت شرکت برای شما وجود دارد.

مجوز صنعتگری (Craftsmanship License)

اگر متخصص یک صنعت منحصربه‌فرد هستید، مجور صنعتگری مناسب شما است. این مجوز به افراد فعال در حوزه نجاری، لوله‌کشی، آهنگری، برق‌کاری و… اعطا می‌شود. اخذ مجوز صنعتگری برای ثبت شرکت در دبی، تنها از طریق سازمان اقتصادی دبی (DED) صورت می‌پذیرد.

مجوز گردشگری (Tourism License)

یکی از حوزه‌های پرطرفدار در سال‌های اخیر، حوزه گردشگری است. گردشگری دبی بازار داغی داشته و مورد توجه ایرانیان هم قرار گرفته است. افراد بسیاری در این حوزه فعالیت داشته و سودآوری خوبی در این زمینه تجربه می‌کنند. فعالان حوزه‌های زیر، می‌توانند در امارات شرکت ثبت کنند:

  •         کمپ‌های توریستی
  •         رستوران‌ها و کافه‌ها
  •         آژانس‌های مسافرتی
  •         هتل داری
  •         اجاره قایق‌های کروز

مراحل ثبت شرکت در دبی

فرایند ثبت شرکت در دبی ممکن است چند هفته طول بکشد. شما ممکن است نیازمند کمک متخصصین ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای داشته باشید تا فرآیند ثبتی به خوبی صورت پذیرد. مراحل تاسیس شرکت در دبی، عبارتند از:

مرحله ۱: تعیین نوع شرکت

مرحله اول، تعیین نوع شرکتی است که می‌خواهید در دبی تاسیس کنید. شما می‌توانید چندین گزینه مانند شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، شرکت در منطقه آزاد، شعبه اداری یا دفتر نمایندگی را انتخاب کنید.

مرحله ۲: انتخاب فعالیت تجاری

بعد از تعیین نوع شرکت، باید فعالیت تجاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب فعالیت مناسب امری حیاتی است، زیرا برخی از فعالیت‌ها ممکن است نیاز به مجوزهای ویژه داشته باشند.

مرحله ۳: انتخاب نام شرکت

یک نام منحصر به فرد برای شرکت خود انتخاب کنید که فعالیت تجاری شما را منعکس کند. این نام باید با قوانین نام‌گذاری امارات متحده عربی سازگار باشد و  بتوانید در وب سایت سازمان توسعه اقتصادی (DED) قابلیت در دسترس بودن نام را بررسی کنید.

مرحله ۴: دریافت تایید اولیه

بعد از انتخاب نام شرکت، باید تأیید اولیه را از سازمان توسعه اقتصادی (DED) دریافت کنید. نیاز است تا برنامه کسب و کار، نام شرکت و سایر مدارک مربوطه را نیز ارائه کنید.

مرحله ۵: تهیه تفاهم ‌نامه

تفاهم‌نامه شرکت خود را تهیه کنید که اهداف، سهامداران، سرمایه و سایر جزئیات اساسی شرکت را شرح می‌دهد.

مرحله ۶: دریافت فضای اداری

اگر قصد دارید یک شرکت در منطقه اصلی (mainland) تاسیس کنید، باید فضای اداری فیزیکی در دبی داشته باشید. برای شرکت‌های منطقه آزاد، مرجع منطقه آزاد فضای اداری را فراهم می‌کند.

مرحله ۷: دریافت گواهی تجارت

پس از دریافت تایید اولیه، می‌توانید برای دریافت گواهی تجارت از سازمان توسعه اقتصادی (DED) درخواست دهید. باید پیمان انجمن شرکت، قرارداد اجاره و سایر مدارک پشتیبان را ارائه کنید.

مرحله ۸: عضویت در اتاق بازرگانی

شما باید شرکت خود را در اتاق بازرگانی دبی عضو کنید تا گواهی عضویت دریافت کنید.

مرحله ۹: عضویت در اداره مالیات فدرال

شما باید شرکت خود را در اداره مالیات فدرال (FTA) عضو کنید تا شماره ثبت مالیاتی (TRN) دریافت کنید و با مقررات مالیاتی همگام شوید.

مرحله ۱۰: ثبت در وزارت منابع انسانی و اماراتی

علاوه بر موارد فوق، ضروری است تا شرکت خود را در وزارت منابع انسانی و اماراتی (MOHRE) ثبت کنید تا کارت کار دریافت کرده و با مقررات استخدام سازگار شوید.

مرحله ۱۱: ایجاد یک حساب بانکی

در نهایت، برای تراکنش‌های شرکت خود باید یک حساب بانکی در دبی ایجاد کنید.

مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت در دبی

مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت در دبی

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در دبی ممکن است بسته به نوع شرکتی که می‌خواهید تاسیس کنید، متغیر باشد. برای تاسیس شرکت در دبی، به طور کلی باید مدارک لازم را ارائه دهید:

  •         کپی پاسپورت و روادید کلیه سهامداران و مدیران
  •         تایید آدرس برای همه مدیران و سهامداران
  •         یک کپی از گواهی رزرو نام تجاری
  •         کپی تاییدیه اولیه وزارت توسعه اقتصادی (DED)
  •         یک کپی از تفاهم نامه (MOA) و اساسنامه (AOA)
  •         یک کپی از قرارداد اجاره/قرارداد اجاره فضای اداری شرکت
  •         نامه بدون اعتراض (NOC) از صاحبخانه یا صاحب ملک
  •         گواهی پرداخت برای تایید اولیه، مجوز تجارت و سایر هزینه ها
  •         مهر شرکت
  •         معرفی نامه بانکی برای کلیه سهامداران
  •         گواهی سپرده سرمایه سهام در بانک امارات
  •         مصوبه هیئت مدیره مبنی بر اختیار صاحبان سهام برای تاسیس شرکت و تعیین مدیران
  •         وکالت نماینده قانونی شرکت
  •         گواهی عدم سوء پیشینه

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از اسناد ممکن است نیاز به گواهی یا تأیید اسناد رسمی داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد برخی از اسناد توسط یک مترجم حرفه‌ای به عربی برگردانده شود.

انواع اشخاص حقوقی برای ثبت شرکت در دبی

محبوب‌ترین نهاد حقوقی در دبی شرکت‌های با مسئولیت محدود LLC و یک شعبه هستند. شما همچنین می توانید یک دفتر رابط، با نام مستعار، دفتر نمایندگی ایجاد کنید. دفتر رابط نوعی ساختار قانونی شبیه به یک شعبه است، اما عملیات آن فقط به عنوان یک مرکز بازاریابی و به عنوان یک مرکز اداری برای شرکت اصلی است.

شما همچنین می‌توانید در هر یک از مناطق آزاد دبی یک موسسه ایجاد کنید. موجودیت‌های حقوقی صادر شده در مناطق آزاد تحت مالکیت خارجی قرار می‌گیرند و هیچ نقشی برای امارات متحده عربی در آن وجود ندارد. موجودیت در یک منطقه آزاد می‌تواند به عنوان FZ-LLC (شرکت مسئولیت محدود منطقه آزاد) یا FZ-Branch (شعبه منطقه آزاد) وجود داشته باشد.

هزینه ثبت شرکت در دبی

هزینه ثبت شرکت در دبی بنا به مدل کسب و کار انتخابی و فعالیت های خاصی که در امارات باید انجام شود، متفاوت است. ارائه یک قیمت ثابت برای تعیین هزینه ثبت نام کمی دشوار است. فعالیت‌های تجاری استاندارد برای ثبت شرکت LLC در دبی حدود 25500 درهم هزینه دارد. در حالی که هزینه در مناطق آزاد کمی کمتر است. علاوه بر آن، هزینه‌های اضافی مختلفی نیز در هنگام ثبت شرکت در دبی انجام می شود. چنین هزینه‌هایی شامل هزینه‌های مربوط به اخذ مجوزها، فضاهای اداری، اسناد ثبت تجاری و غیره می‌شود.

نتیجه گیری

امروزه، دبی بزرگ‌ترین مرکز تجاری برای سرمایه گذاران است؛ به ویژه برای افرادی که به دنبال ایجاد تجارت در خاورمیانه هستند. سرمایه‌گذاران این روزها مشتاق استفاده از فرصت‌هایی هستند که دبی در زمینه منابع، گردشگری، رشد زیرساخت‌ها و واردات و صادرات ارائه می‌دهد. تیم حرفه‌ای این مجموعه مفتخر است که دانش عمیقی از قوانین و الزامات به‌روز را برای اطمینان از یک سیستم ساده و کارآمد دارد. ما خدمات جامعی را برای رفع نیازهای برنامه‌ریزی کسب‌وکار شما، از مشاوره‌های اولیه گرفته تا ثبت شرکت، کمک ویزا، راه‌حل‌های فضای اداری و پشتیبانی مداوم ارائه می‌کنیم. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با مشاورین ما در ارتباط باشید.

فهرست مطالب
بیشتر بخوانید / Read More
مایل به برقراری ارتباط با کدام یک از پیام رسان‌ها هستید؟