تاریخچه شهر دبی

تاریخچه شهر دبی، از 1930 تا 2024

فهرست مطالب

در چند دهه اخیر سرعت رشد و توسعه شهر دبی به‌قدری زیاد بوده است که در حال حاضر این شهر به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. شهر دبی تاریخچه‌ای طولانی و پر فراز و نشیب دارد. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی انجام شده، مکان فعلی شهر دبی در گذشته یک باتلاق وسیع بوده که پس از خشک شدن در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به یک زمین قابل سکونت تبدیل می‌شود. در این زمان برخی از عشایر عصر برنز برای اولین بار در این منطقه زندگی می‌کنند و به دامداری می‌پردازند. همچنین شواهدی نیز به دست آمده که نشان می‌دهد اولین مزارع خرمای شهر دبی حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده‌اند و منطقه‌ای که اکنون به نام جمیرا شهرت دارد هم در گذشته محلی برای رفت‌وآمد کاروان‌های تجاری از عمان به عراق کنونی بوده است. تحولات تاریخی شهر دبی در یک قرن اخیر بسیار زیاد است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب به‌طور مختصر درباره اتفاقات مهم تاریخی دبی ۱۹۳۰ تا کنون با شما صحبت کنیم. اگر درباره تاریخچه این شهر کنجکاو هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری در این باره به دست بیاورید؛ مطالعه این مطلب را از دست ندهید و با قتالی همراه باشید.

۱۹۳۰؛ آغاز توسعه شهری در دبی

دهه ۱۹۳۰ یک نقطه عطف در تاریخ شهر دبی است. تا قبل از این زمان دبی یک روستا بود که بیشتر مردم آن به ماهیگیری و صید مروارید مشغول بودند. در سال‌های ۱۷۷۰ تا سال ۱۹۳۰ تجارت مروارید در دبی به‌عنوان یک شغل پردرآمد شناخته می‌شد؛ به‌طوری‌که مردم می‌توانستند از این راه درآمد بسیار زیادی به دست بیاورند. در همین سال‌ها بود که توجه تاجران و بازرگان نیز به این منطقه جلب شد و دبی توانست به یکی از شهرهای ثروتمند کشور امارات تبدیل شود. تا قبل از کشف ذخایر نفتی در کشور امارات بخش زیادی از درآمد این کشور از شهر دبی به دست می‌آمد، اما در حال حاضر شهر ابوظبی به دلیل وجود ذخایر نفتی فراوان پردرآمدترین و ثروتمندترین شهر امارات است.

۱۹۵۸؛ آغاز حکمرانی شیخ راشد بن سعید آل مکتوم

در سال ۱۹۵۸ میلادی با درگذشت راشد بن سعید آل مکتوم، پسرش به جانشینی رسید. شیخ راشد بن سعید آل مکتوم یکی از بزرگ‌ترین دولتمردان دبی بود که در سال‌های حکمرانی خود توانست کمک بسیار زیادی به رشد و توسعه شهر دبی کند؛ از او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران کشور امارات متحده عربی و مسئول ساخت شهر دبی به شکل کنونی یاد می‌شود. در زمان او کشور امارات از نظر فرهنگی و سیاسی هم تغییرات زیادی کرد. به‌عنوان‌مثال زبان عربی که اکنون به‌عنوان زبان رسمی کشور امارات شناخته می‌شود، در دوران حکمرانی وی در مدارس تدریس شد. او فعالیت‌های زیادی را هم در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی انجام داد. همچنین در زمان حکمرانی او نفت کشف شد. درآمد حاصل از نفت باعث شد که صنعت و تجارت در کشور امارات جان تازه‌ای بگیرد.

آغاز توسعه شهری در دبی

۱۹۵۹؛ افتتاح اولین فرودگاه دبی

فرودگاه به‌عنوان یک مرکز ترانزیتی برای جابه‌جایی مسافران و حمل بار همیشه باعث رونق و توسعه یک شهر شده است. دبی نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوبش از این امکان استفاده کرد و با راه‌اندازی یک فرودگاه کوچک به یکی از مراکز مهم ترانزیتی تبدیل شد. تا مدتی در دبی هیچ سرویس هوایی مستقیمی وجود نداشت و فقط از فرودگاه دبی به‌عنوان محلی برای سوخت‌گیری هواپیماهای دیگر استفاده می‌شد. چند سال بعد یعنی در دهه ۱۹۷۰ میلادی، حاکم دبی دستور ساخت فرودگاه جدیدی را صادر کرد. فرودگاهی که ظرفیت بالایی برای جابه‌جایی مسافران و هواپیماهای باری از سراسر جهان داشت. در حال حاضر فرودگاه دبی بیش از سه هزار هکتار وسعت دارد و به یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا تبدیل شده است.

۱۹۶۶؛ کشف نفت در سواحل دبی

نفت یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت دبی است. درآمد حاصل از نفت به‌قدری زیاد بود که حاکم دبی توانست با برنامه‌ریزی و جذب نیروهای کار خارجی شهری بسازد که مشابه آن در کمتر جای جهان دیده می‌شود. اولین میدان نفتی دبی که فتح نام گرفت در ۷۵ مایلی شرق دبی کشف شد. این میدان نفتی در حال حاضر دارای سه مخزن نفتی عظیم است. اگرچه باید در نظر داشته باشید که ذخایر نفتی دبی حدود یک‌چهارم ذخایر نفتی شهر ابوظبی تخمین زده می‌شود؛ بااین‌حال همین میزان استخراج نفت هم توانسته تاثیر زیادی در پیشرفت این شهر داشته باشد. در اواخر دهه ۱۹۶۰ چندین واحد صنعتی مختلف مانند کارخانه ذوب آلومینیوم هم در دبی تاسیس شد. کشف یک میدان گاز طبیعی در نزدیکی سواحل این شهر از دیگر رویدادهای مهم دهه ۶۰ میلادی است.

۱۹۷۰؛ توسعه بنادر

شهرهایی که در نزدیکی آب‌های آزاد قرار دارند، می‌توانند از طریق بنادر درآمد بسیار خوبی به دست بیاورند. حاکم دبی نیز با استفاده از این فرصت فوق‌العاده توانست سرمایه‌های هنگفتی را به دست بیاورد و از آن برای ساخت دبی مدرن استفاده کند. این بنادر به ارتقای صنعت گردشگری و صنعت حمل‌ونقل کمک زیادی کردند. بندر رشید در سال ۱۹۷۲ و بندر جبل علی در سال ۱۹۸۰ افتتاح شد. این دو بندر جزو مهم‌ترین بندرهای شهر دبی هستند که از طریق سرمایه‌گذاران خارجی ساخته شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خارجی در این بنادر فعال هستند و تأسیسات گوناگونی هم در آن‌ها ساخته‌اند.

۱۹۸۰؛ افتتاح خیابان شیخ زاید

خیابان شیخ زاید بزرگ‌ترین خیابان شهر دبی و کشور امارات متحده عربی است. ساخت این جاده در سال ۱۹۷۱ آغاز شد و حدود نه سال به طول انجامید؛ این خیابان دبی و ابوظبی را به هم متصل می‌کند. خیابان شیخ زاید دبی را می‌توان یکی از نشانه‌های تحول و توسعه شهر دبی دانست، زیرا پس از ساخت این خیابان بسیاری از برج‌ها و آسمان‌خراش‌های دبی در مجاورت این خیابان ساخته شدند. پالم جمیرا و دبی مارینا دو نمونه از مناطق برجسته شهر دبی هستند که در همسایگی خیابان شیخ زاید قرار گرفته‌اند.

۲۰۰۰؛ افتتاح منطقه توریستی مارینا دبی

منطقه مارینا یکی از بخش‌های توریستی شهر دبی است که در منطقه‌ای ساحلی ساخته شده است. برای انتقال آب از خلیج فارس به داخل این تفرجگاه حدود سه کیلومتر کانال حفر شده است. در مارینا دبی تعداد زیادی کافه و رستوران مشهور به همراه هتل‌ها و مراکز تجاری مختلف وجود دارد. همه گردشگرانی که  به دبی سفر می‌کنند، در طول اقامتشان در دبی از مارینا هم بازدید می‌کنند. اسکله تفریحی مارینا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های شهر دبی برای علاقمندان به قایقرانی است. شما می‌توانید در این منطقه قایق‌های تفریحی بسیار لوکسی را ببینید. سقوط آزاد، بازدید از گالری هنری وان، پیاده‌روی و آفتاب گرفتن در کنار ساحل از دیگر تفریحاتی هستند که گردشگران می‌توانند در منطقه مارینا آن‌ها را تجربه کنند.

۲۰۱۰؛ افتتاح برج خلیفه

برج خلیفه دبی بزرگ‌ترین سازه جهان است. پروژه ساخت این برج در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و حدود شش سال طول کشید. برج خلیفه در سال ۲۰۱۰ میلادی افتتاح شد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مهندسانی از سراسر جهان در ساخت این آسمان‌خراش همکاری کردند. دلیل نام‌گذاری برج خلیفه هم کمک‌های مالی دست ‌و دلبازانه حاکم دبی برای ساخت آن بوده است. این ساختمان توانست جوایز بین‌المللی متعددی را به دست بیاورید و برای مدت‌ زیادی هم در تیترهای خبرهای روز دنیا قرار گرفت. نمی‌توان انکار کرد که ساخت این برج باعث افزایش شهرت دبی در سایر جهان شد. در حال حاضر این برج عظیم به نمادی از شهر دبی تبدیل شده است.

تاریخچه پیشرفت دبی

۲۰۲۱؛ برگزاری اولین Expo خاورمیانه در دبی

نمایشگاه Expo ۲۰۲۰ یک رویداد بسیار بزرگ بود که با یک سال تاخیر به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار شد. این نمایشگاه از اکتبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ میزبان بیش از ۲۴ میلیون بازدیدکننده بود. این نمایشگاه عظیم در منطقه‌ای بین شهرهای دبی و ابوظبی بر پا شد و به موضوعاتی مانند خلق آينده، ظهور برندهای جدید و اکتشاف ایده‌های نو اختصاص داشت. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی را می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای برگزار شده در چند سال اخیر دانست.

۲۰۲۴؛ قابی از آینده درخشان دبی

در سال ۲۰۲۴ دبی میزبان بسیاری از کنسرت‌های موسیقی، جشنواره‌های هنری و ورزشی است. همچنین برخی از اجلاس بین‌المللی نیز به میزبانی دبی در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شوند. همه این‌ها نشان می‌دهد که دبی قصد دارد به یکی از شهرهای مهم و تأثیرگذار در دنیا تبدیل شود. البته در حال حاضر هم این شهر تا حدود زیادی توانسته به این هدف برسد. علاوه بر این دولت امارات و حاکم دبی با ارائه راهکارهای خلاقانه توانسته‌اند سرمایه‌گذاران و نخبگان زیادی را در سراسر جهان به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف در دبی تشویق کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها انجام شده دبی در سال‌های آينده پیشرفت‌های بیشتری در زمینه اقتصاد و گردشگری خواهد داشت.

تاریخچه دبی در یک نگاه

ساخت یک کلان‌شهر یک چالش بسیار بزرگ است. بااین‌حال حاکمان دبی توانسته‌اند از این چالش سربلند بیرون بیایند. با نگاهی به تاریخ پیدایش شهر دبی متوجه خواهید شد که از سال ۱۹۳۰ با رونق تجارت مروارید در این شهر و به روی کار آمدن حاکمان آینده‌نگر، سرعت توسعه و پیشرفت دبی چندین برابر شده است. کشف نفت، افتتاح فرودگاه، برگزاری بزرگ‌ترین رویدادهای خاورمیانه و ساخت بلندترین سازه جهان هم از دیگر نقاط درخشان تاریخ صد سال اخیر دبی هستند. همچنین با توجه به اینکه در سال‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیا به این شهر جلب شده است؛ احتمال می‌رود که دبی در سال‌های پیش رو همچنان در صدر لیست مدرن‌ترین شهرهای جهان باقی بماند.

فهرست مطالب
بیشتر بخوانید / Read More
مایل به برقراری ارتباط با کدام یک از پیام رسان‌ها هستید؟